alt du trenger å vite om naka 2020

For at du skal få mest mulig ut av NAKA har vi samlet all vesentlig informasjon på denne siden.

Hver dag blir den oppdatert med hvordan dagen ser ut, hva som er viktig å huske på, samt annen praktisk informasjon.

Lenger nede på siden har vi samlet de antatt mest stilte spørsmålene. 

Dagen i dag

08.00 – 11.00    Mottak og registrering 
13.00 – 13.15     Oppstilling NAKA-delegasjon – Parole plass 
13.30 – 15.00    Åpningsseremoni – Aulaen
16.00 – 17.00    Gateløp – Gravdalsløypa  
17.15 – 20.00    Faglig seminar for delegasjon – Aulaen  
20.00 –            Velkomstfest i Valhall (Valkyriens regi)

Dette må du huske på i dag

T1 på oppstilling. Mer info kommer.

Forpleining

Hvor kan jeg sove?

Delegasjon og tilskuere vil få mulighet til å sove gratis i klasserom. Dere vil få utdelt feltsenger, men må selv ha med sovepose eller lignende.

II Basen kan du også booke rom på Borgen eller Sjøsiden Internat.

Hvor finner jeg dusj og garderober?

Det finnes garderober ved treningsrommet, eller i underste etasje i idrettshallen. Sjøsiden har også noen tilgjengelige dursjer.  

Hva er messens åpningstider?

Vinland er åpen ved følgende tidspunkt:

Hverdager
Frokost: 07.00 – 07.55
Lunsj: 11.00 – 12.30
Middag: 15.15 – 16.20

Lørdag og søndag
Brunsj: 10.00 – 11.30
Middag: 15.15 – 16.20

Hvordan er retningslinjene for alkohol?

Dette skal ikke nytes under idrettskonkurransene. Norsk lov gjelder, det er forbudt å drikke på offentlig sted.

Hvordan er det med mat?

Messen vil ha utvidede spisetider. Både fredag og lørdag vil det være mulig å ta med bagett samt noe å drikke under frokosten. Dette vil fungere som lunsj når vi er i Sotra-hallen. 

Hvem kan spise i messen?

Både delegasjon og supportere vil få mulighet til å spise i messen. Vi trenger en oversikt over hvor mange som skal spise i messa senest tre uker før NAKA. NAKA-staben vil ta forbindelse med de ulike skolene og be de sende en samlet liste når tiden nærmer seg. Alle i delegasjonene får dekket kost. Supportere på ny ordning vil få flyttet kost og spiser derfor gratis i messen, mens supportere på gammel ordning må betale på vanlig måte.

Transport

Hvordan kommer jeg meg fra Flesland til SKSK?

Her har du tre alternativer:

  1. Flybuss til Festplassen for 79 kr. (kjøp billett her). Herfra tar du buss 17 Gravdal til Sjøkrigsskoleveien (18 min). Herfra er det ca. 10 min å gå til Sjøkrigsskolen. Det er også mulig å ta buss 16 Nipedalen til Nygård kirke Lyngbøveien. Herfra er det ca. 15 min å gå til Sjøkrigsskolen. Dette koster 38 kr.
  2. Ta bybanen fra Bergen Lufthavn til Bystasjonen (42 min). Herfra tar du  samme buss som over.
  3. Taxi fra Bergen Lufthavn til Sjøkrigsskolen (20 min). Dette koster rundt 500 kr.

Hva er nummeret til taxi?

07000. Fra SKSK/sentrum koster det rundt 300 kr (400 kr. om natten).

Hvilken app brukes til kollektivt i Bergen?

Skyss Reise (ruteplanlegger) og Skyss Billett.

Hvordan kommer jeg meg fra Sksk til sentrum?

Det letteste er å ta buss 17 Til Bergen busstasjon fra Sjøkrigsskoleveien, og gå av på Festplassen. Et annet alternativ er buss 16 Til Bergen busstasjon fra Nygård kirke. Det er også mulig å ta buss 5 Til Åsane terminal eller 6 Til Lønborglien fra Lyngbø Rv. 555.

Hvordan kommer jeg meg fra sentrum til SKSK?

Du kan ta buss 16, 17, 5 og 6, likt som på vei inn til sentrum. Eneste forskjell er at du nå tar bussen fra Lars Hilles Gate. Buss 17 mot Gravdal er den som tar deg nærmest skolen (altså helt til Sjøkrigsskoleveien).

Jeg har egen bil. Hvor parkerer jeg?

Kommer du med egen bil kan den parkeres på gjeshteparkeringen rett utenfor Vakta ved Sjøkrigsskolen.

Annet

Hva skal jeg ha på meg under baketten?

Messeantrekk 3. 

Sjø: Tjenesteuniform. Skyggelue, hvit skjorte, sort sløyfe og båndstriper. Kvinner bærer kort skjørt, pumps og sort kragebesetning.

Hær: Tjenesteuniform. Skyggelue (OF) eller beret (OR), sko, hvit langermet skjorte, sort slips, båndstriper og sort veske (kvinner).

Kvinner kan bære skjørt og pumps sammen med Jakke, tjeneste i stedet for bukser. Kvinner kan alternativt bære ”draktuniform”, sort veske, pumps, hvite vanter, hvit lang- ermet skjorte med sort slips, bånd- striper, hvite vanter. Kryssbandolær, lakk- belte eller lær jakke- belte bæres ikke til dette antrekket. 

Luft: Tjenesteuniform. Skyggelue, hvit skjorte, sort sløyfe og båndstriper. Kvinner bærer kort skjørt, pumps og sort sløyfe.

Hva er åpningstidene til valhall?

Valhall er alltid åpen for bruk! Baren er kun åpen under arrangementene. Beste måte å finne ut om det er baråpning i Valhall er her.

Har jeg mulighet til å teste løp-, skyte eller svømmebanen før konkurransen?

Dette har du mulighet til å gjøre på torsdagen etter ankomst og innsjekk.

Jeg vil ikke bli tatt bilde av. Hvem skal jeg ta forbindelse med?

Ta forbindelse med vår film og PR-ansvarlig Kjell Kristian Netland på mail kknetland@fhs.mil.no.

Hvor finner jeg messereglementet til Valhall?

Messereglementet finner du hengende over peisen.

Jeg har ikke fylt 20 år. Hva betyr dette for meg?

Du vil få utdelt et armbånd ved ankomst som forteller at du er under 20 år. Dette for at bartenderne skal ha bedre kontroll. Det vil blir 20 års aldersgrense på Ricks kl. 23:00 etter underholdningskonkurransen. Alle under 20 år må derfor forlate lokalet.

Jeg har mistet båndet mitt. Hva gjør jeg?

Skjerp deg. Ta forbindelse med sekreteriatet utenfor hovedinngangen (ved Hans Majestet Kronprinsens Aula).

Hva skjer med Battle of the bands?

Det ble enighet om å endre statuttene på dette området under et møte i mai i fjor. På tidligere NAKA har det vært en underholdningskonkurranse, ikke Battle of The Bands. Battle og the Bands har vært noe som har blitt arrangert kun de siste årene. Ønsket er å dra det tilbake til slik det var med revy, stand-up, roasting eller video. Begrunnelse for denne endringen er at delegasjonen ikke har tatt stor del av Battle of the Bands. Det har vært mer fokus på fest og alkohol enn idretten i seg selv de siste årene. Underholdningsbidraget skal derfor løses innad i delegasjonen, ikke av tilskuere. Altså har kun de som er med i delegasjonen lov til å stå på scenen og gjennomføre underholdningen. Skolene står fritt til å stille med band, men da må medlemmene være en del av delegasjonen. Det presiseres at dett er føringer fra øvre hold, og ikke noe NAKA-staben har bestemt.

Er det lov å ta bilder i Valhall?

Nei, det skal ikke tas bilder i Valhall. De bildene som eventuelt skal tas skal tas av en fotograf som har dette avklart på forhånd.

Hva skal delegasjonen ha på seg under oppstilling?

Luft og sjø stiller i T1. Hær stiller i T2.

Arrangementansvarlig

Helle Elevrum
452 87 531 
hrelverum@fhs.mil.no  

NK NAKA

Siri Aamodt
47362843 
saaamodt@fhs.mil.no 

Visepresident Valkyrien

Synne Mjelva
958 74 082
vp@valkyrien1898.no